Senin, 02 Februari 2015

Hadist 21



««•»»
Allah  Subhanahu wa Ta'ala berfirman:

إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتي كُنتُم توعَدونَ
نَحنُ أَولِياؤُكُم فِي الحَياةِ الدُّنيا وَفِي الآخِرَةِ ۖ وَلَكُم فيها ما تَشتَهي أَنفُسُكُم وَلَكُم فيها ما تَدَّعونَ
نُزُلًا مِن غَفورٍ رَحيمٍ

inna alladziina qaaluu rabbunaa allaahu tsumma istaqaamuu tatanazzalu 'alayhimu almalaa-ikatu allaa takhaafuu walaa tahzanuu wa-absyiruu bialjannati allatii kuntum tuu'aduuna(30)
nahnu awliyaaukum fii alhayaati alddunyaa wafii al-aakhirati walakum fiihaa maa tasytahii anfusukum walakum fiihaa maa tadda'uuna(31)
nuzulan min ghafuurin rahiimin(32)

Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan: "Tuhan kami ialah Allah" kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan: "Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih; dan gembirakanlah mereka dengan jannah yang telah dijanjikan Allah kepadamu".(30)
"Kamilah pelindung-pelindungmu dalam kehidupan dunia dan akhirat; di dalamnya kamu memperoleh apa yang kamu inginkan dan memperoleh (pula) di dalamnya apa yang kamu minta."(31)
"Sebagai hidangan (bagimu) dari Tuhan Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."(32)

Indeed those who say, ‘Our Lord is Allah!’ and then remain steadfast, the angels descend upon them, [saying,] ‘Do not fear, nor be grieved! Receive the good news of the paradise which you have been promised.(30)
We are your friends in the life of this world and in the Hereafter, and you will have in it whatever your souls desire, and you will have in it whatever you ask for,(31)
as a hospitality from One all-forgiving, all-merciful.’(32)
(QS. Fushshilat [41]:30-32)
««•»»««•»»««•»»««•»»««•»»««•»»««•»»

وَأَن لَوِ استَقاموا عَلَى الطَّريقَةِ لَأَسقَيناهُم ماءً غَدَقًا
wa-allawi istaqaamuu 'alaa alththhariiqati la-asqaynaahum maa-an ghadaqaan

"an bahwasanya: jikalau mereka tetap berjalan lurus di atas jalan itu (agama Islam), benar-benar Kami akan memberi minum kepada mereka air yang segar (rezki yang banyak)."

If they are steadfast on the path [of Allah], We shall provide them with abundant water,
(QS. Al Jin [72]:16)
««•»»««•»»««•»»««•»»««•»»««•»»««•»»

فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَكَ وَلا تَطغَوا ۚ إِنَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصيرٌ
faistaqim kamaa umirta waman taaba ma'aka walaa tathghaw innahu bimaa ta'maluuna bashiirun

"Maka tetaplah kamu pada jalan yang benar, sebagaimana diperintahkan kepadamu dan (juga) orang yang telah taubat beserta kamu dan janganlah kamu melampaui batas. Sesungguhnya Dia Maha Melihat apa yang kamu kerjakan."

So be steadfast, just as you have been commanded— [you] and whoever has turned [to Allah] with you— and do not overstep the bounds. Indeed He sees best what you do.
(QS. Huud: [11]:112}
««•»»««•»»««•»»««•»»««•»»««•»»««•»»

ما يَلفِظُ مِن قَولٍ إِلّا لَدَيهِ رَقيبٌ عَتيدٌ
maa yalfizhu min qawlin illaa ladayhi raqiibun 'atiidun

"Tiada suatu ucapanpun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir."

he says no word but that there is a ready observer beside him.
(QS. Qaaf [50]:18)
««•»»««•»»««•»»««•»»««•»»««•»»««•»»

 وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ ۚ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا
walaa taqfu maa laysa laka bihi 'ilmun inna alssam'a waalbashara waalfu-aada kullu ulaa-ika kaana 'anhu mas-uulaan

"Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya."

Do not follow that of which you have no knowledge. Indeed the hearing, the eyesight, and the heart —all of these are accountable.
(QS. Al Israa' [17]:36)
««•»»««•»»««•»»««•»»««•»»««•»»««•»»


On the authority of Abu `Amr — and he is also called Abu `Amrah — Sufyan bin Abdullah ath- Thaqafee (may Allah be pleased with him) who said:
I said, "O Messenger of Allah, tell me something about al-Islam which I can ask of no one but you." He (peace and blessings of Allah be upon him) said, "Say I believe in Allah — and then be steadfast." [Muslim]

عَنْ أَبِي عَمْرٍو وَقِيلَ: أَبِي عَمْرَةَ سُفْيَانَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: "قُلْت: يَا رَسُولَ اللَّهِ! قُلْ لِي فِي الْإِسْلَامِ قَوْلًا لَا أَسْأَلُ عَنْهُ أَحَدًا غَيْرَك؛ قَالَ: قُلْ: آمَنْت بِاَللَّهِ ثُمَّ اسْتَقِمْ" .
[رَوَاهُ مُسْلِمٌ].

Dari Abu `Amru - atau digelar juga Abu `Amrah - Sufian ibn Abdullah radhiallahu ‘anhuma, beliau berkata: "Wahai Rasulullah! Ajarkan untukku dalam lslam suatu ucapan yang aku tidak perlu lagi
bertanya kepada orang lain selainmu."

Baginda bersabda:
"Ucapkanlah: 'Aku beriman kepada Allah'. Kemudian hendaklah engkau beristiqamah."
(HR. Muslim)

Pokok Perbincangan Hadis :
  1. Makna Istiqomah : [•] perbetulkan aqidah, beriltizan dalam melaksanakan ketaatan kepadaNya. [•] (Qurtubi) betul I’tiqad, kata-kata dan perbuatan - beriltizam. (Fusshilat : 30).
  2. Kelebihan Istiqomah : [•] diperluas/mudahkan rezeki di dunia (Fusshilat : 30-32) (al-Jin : 16). [•] diberi keamanan ketika mati, di kubur dan ketika dibangkitkan. [•] dihilangkan kesedihan berpisah dengan keluarga. [•] didatangkan khabar gembira (pengampunan dosa), (amal diterima) dan (syurga).
  3. Istiqomah di atas Jalan yang Lurus : Perintah Allah untuk nabi dan ummatnya supaya menepatu syara’ (Hud : 112). [•] Istiqomah Hati : Sebagai Raja kepada Jasad, Istiqomahnya akan menentukan istiqomah yg lain. [•] Istiqomah Lidah : a. sebagai penterjemah kepada Hati/ juga punca kecelakaan kepada tuannya.b. sebagai renungan (qoof : 18), (al-Isra’ : 36).
Pengajaran hadis:
  1. Hadis menuntut agar seorang mukmin sentiasa mengambil berat soal lman, tauhid dan aqidahnya, selalu memperbaharui imannya kepada Allah, seterusnya beristiqamah menunaikan tuntutan lman yang didakwa itu.
  2. lstiqamah bererti melalui suatu jalan yang lurus, jitu dan tepat.
  3. lstiqamah dalam menunaikan tuntutan lman adalah suatu jihad. Ramai orang lslam yang hanya mengaku beriman namun gagal lstiqamah menunaikan tuntutan lman.
  4. lman dan lslam mempunyai konsep pelaksanaan yang mudah tanpa berbelit-belit atau sukar difahami. Seseorang hanya dituntut beriman kemudian beristiqamah melaksanakan lslamnya tanpa berfalsafah. Amal dan lstiqamah menjadi sulit hanya apabila iman yang diukir hanya di bibir atau di hujung lidah semata-mata.
 Klik Di Sini
•[Muqaddimah]•
[Hadist 20]•[Hadist 22]•
kx2bab-eaxeexka

Tidak ada komentar:

Posting Komentar