Selasa, 20 Januari 2015

Hadist 12


««•»»

On the authority of Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him) who said:
The Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) said, “Part of the perfection of one’s Islam is his leaving that which does not concern him.” A hasan (good) hadeeth which was related by at-Tirmidhi and others in this fashion.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و سلم "مِنْ حُسْنِ إسْلَامِ الْمَرْءِ تَرْكُهُ مَا لَا يَعْنِيهِ".
حَدِيثٌ حَسَنٌ، رَوَاهُ التِّرْمِذِيُّ [رقم: 2318] ، ابن ماجه [رقم:3976].


Dari Abu Hurairah radhiallahu ‘anhuma, beliau berkata:

Rasulullah Shalallaahu 'Alayhi Wasallam telah bersabda:
"Sebagian dari seorang mukmin yang baik adalah meninggalkan apa yang tidak berfaedah baginya."
(Hadis ini Hadis Hasan, diriwayatkan oleh al-Tarmizi dan lain-lain sedemikian)

Kandungan Hadist.
  1. Menjauhi perkara syubhaat : menjaga marwah dan diri dari terjatuh kepada yang haram - wara’. langkah bagi menutup pintu was-was syaitan.
  2. Wara’ salaf terhadap perkara syubhaat : kisah Abu Bakar makan sesuatu yang syubhaat. kisah Umar Al-Khattab dalam pembahagian harta kepada orang-orang Muhajirin dan anaknya sendiri.
  3. Meninggalkan perkara khilaf bukan semestinya wara’ : [♦] dalam perkara-perkara yang ada rukhsah - ikut lebih baik. [♦] yakin dalam suci dan syak dalam hadas - hadist (kentut yakin keluar angin).
  4. Wara’ hanya bagi orang yang Istiqomah : [♦] yang melakukan perkara yang diwajibkan dan tinggal yang dilarang. mereka yang melakukan dosa besar, [♦] tinggal yang wajib tapi berusaha tinggal perkara syubhat - wara’ sesat namanya - kisah darah nyamuk - orang Iraq.
 Pengajaran Hadist.
  • Seorang mukmin tidak seharusnya terus melakukan sesuatu yang dia sendiri merasa sangsi dan ragu. Hal ini menyebabkannya terjebak jatuh dalam perkara yang kemungkinan hukumnya haram.
  • Meninggalkan sesuatu kerana ragu-ragu dan kerana ingin menjaga maruah diri dan keharmonian agama adalah suatu sifat wara' yang terpuji.
  • Keyakinan adalah asas amalan dalam lslam. Amalan yang dilakukan dengan yakin dikira sah dan diberikan ganjaran pahala. Sebaliknya amalan yang dilakukan secara ragu-ragu, tidak memadai dan mesti diulangi.
 Klik Di Sini
•[Muqaddimah]•
[Hadist 11]•[Hadist 13]•
kx2bab-eaxeexka

Tidak ada komentar:

Posting Komentar